WiadomośćPrzetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina
(Kategoria: Gmina Dobra Szczecińska - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
poniedziałek, 27 grudnia 2021 r., godz. 12:23

Przetarg na projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przed świętami przetarg na opracowanie projektu budowlanego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Przetarg składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków od Kołbaskowa do Polic, a druga - od Polic do Goleniowa wraz z tunelem.



"Ogłoszenie przetargu to niezwykle ważny krok do realizacji inwestycji, która znacząco poprawi ruch w obrębie aglomeracji szczecińskiej. To również okazja na zrealizowanie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Już teraz realizujemy kilka ważnych i wymagających inwestycji tunelowych. Zbieramy kolejne doświadczenie i jesteśmy gotowi na budowę najdłuższego tunelu w Polsce w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina" - mówi Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Przetarg na opracowanie dokumentacji składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków 1 i 2 - od Kołbaskowa do Polic. Druga część dotyczy odcinka 3 - od Polic do Goleniowa (wraz z tunelem). Dla każdej części wykonawcy będą składali osobne oferty cenowe. Kryteriami w postępowaniu będzie cena (60 proc.) i doświadczenie zespołu projektowego (40 proc.). Na wykonanie projektu budowlanego dla części pierwszej przewidziano 13 miesięcy, natomiast dla części drugiej (odcinek z tunelem) - 15 miesięcy. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 stycznia 2022 roku.

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 50 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.

Od 2017 roku jest już decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Prace te były możliwe dzięki przyznanemu przez Ministra Infrastruktury finansowaniu w kwocie 24,5 mln zł. W ramach tych prac wykonano wiercenia o łącznej długości 45 km. Na długości 18 km wykonano sondowania statyczne i dynamiczne, przeprowadzono również badania tomografią elektrooporową. Ten szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów. Dokumentacja ta została zatwierdzona w czerwcu tego roku. Inwestycja znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej była planowana do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

ZOS a budowa obwodnicy Mierzyna

Ministerstwo Infrastruktury wydało także pozytywną decyzję w sprawie budowy obwodnicy Mierzyna. Nowy odcinek drogi krajowej nr 10 rozpocznie się przy Centrum Handlowym Ster, prowadzić będzie obok ogródków działkowych przy ul. Łukasińskiego aż do nowego węzła drogowego Dołuje, gdzie połączy się z planowaną zachodnią obwodnicą Szczecina

Obwodnica Mierzyna rozpocznie się przy ul. Ku Słońcu, obok Centrum Handlowego Ster, następnie będzie przebiegać obok ogródków działkowych wzdłuż ul. Łukasińskiego aż do nowego Węzła Dołuje. Tutaj połączy się z zachodnią obwodnicą Szczecina. Nowy odcinek drogi krajowej nr 10 docelowo będzie prowadzić do ronda w Lubieszynie - szczegóły na przedstawionej mapie. Zgodnie z założeniami obwodnica ma mieć dwie jezdnie, chodniki i ścieżki rowerowe.

Dzięki inwestycji wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z często zakorkowanych ulic Weleckiej i Lubieszyńskiej w Mierzynie. Koszt budowy wyceniono na 180 mln złotych. Inwestycja ma być realizowana wspólnie z miastem Szczecin, które zadeklarowało wcześniej sfinansowanie fragmentu drogi leżącego w granicach miasta.

Źródło: GDDKiA

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina:


Zobacz artykuły powiązane:

Zatwierdzono budowę obwodnicy Mierzyna

Zachodnia obwodnica Szczecina - strategiczna inwestycja

Zachodnia obwodnica Szczecina do 2027 r.?

Samorządowcy apelują do premiera w sprawie zachodniej obwodnicy Szczecina

Samorządowcy mobilizują rząd w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Szczecina

Koalicja w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Szczecina

Zachodnia obwodnica Szczecina - koalicja samorządów

6 mln zł więcej na zachodnią obwodnicę Szczecina

Zachodnia obwodnica Szczecina - przygotowania

Zachodnia obwodnica Szczecina w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego

Kolejny krok do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina

Zielone światło dla zachodniej obwodnicy Szczecina

Zachodnia obwodnica Szczecina - obwieszczenie



Źródło: Gmina Dobra 24 - Portal Mieszkańców > Dobra Szczecińska
( http://www.gminadobra24.pl/news.php?extend.7930 )