Połączenie kolejowe w gminie Dobra |
czwartek, 13 stycznia 2022 r., godz. 14:45 | PKP PLK planuje modernizację szczecińskiego węzła kolejowego. Ogłoszono już przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej dla przebudowy i modernizacji linii kolejowych biegnących ze Szczecina do granicy z Niemcami. W projekcie uwzględniono też budowę peronów, dzięki którym dostęp do kolei zyskają m.in. mieszkańcy Dołuj oraz Dobrej. W projekcie zapisano również budowę lub odbudowę kilku peronów, które pozwolą na korzystanie z kolei mieszkańcom kilku miejscowości obecnie pozbawionych połączeń kolejowych. W przetargu uwzględniono m.in. następujące przystanki: Szczecin Pomorzany, Szczecin Gumieńce, Warzymice, Przecław, Kołbaskowo, a także Stobno Szczecińskie, Dołuje oraz Dobra. Większość stacji ma być zlokalizowana przy liniach 408 i 409, po których poruszają się aktualnie pociągi regionalne kursujące do Niemiec. Nowe połączenia usprawniłyby również dojazd do centrum Szczecina. W ramach projektu planowana jest odbudowa linii kolejowej numer 429 do miejscowości Dobra. W 2020 roku Gmina Dobra chciała przywrócić przewozy pasażerskie na tej trasie w ramach programu Kolej Plus, jednak wniosek gminy został wtedy odrzucony. Nowe połączenie pozwoli uruchamiać pociągi aglomeracyjne do Dobrej po zelektryfikowanej, jednotorowej linii kolejowej. W samej Dobrej zaplanowano budowę stacji z dwukrawędziowym peronem. Na tej trasie pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość 100 km/h. Znajdą się na niej dwa punkty obsługi pasażerów, wspomniana wyżej stacja w Dobrej oraz przystanek Dołuje. Linia 429 obecnie istnieje tylko na odcinku do przystanku Dołuje, natomiast resztę linii trzeba będzie odbudować. Więcej informacji na ten temat w serwisie Rynek Kolejowy Historycznie Dobra była obsługiwana koleją z wykorzystaniem linii Szczecin Gumieńce - Nowe Warpno. Stacja Dobra Szczecińska została otwarta w 1897 roku po wybudowaniu linii kolejowej ze Stobna do Glashütte i później Nowego Warpna. Odcinek Dobra Szczecińska - Nowe Warpno wskutek przecięcia granicą państwową rozebrano w 1945 roku, a całą linię zamknięto w 1973 roku. PKP PLK planuje modernizację szczecińskiego węzła kolejowego: Źródło: Rynek Kolejowy Zobacz artykuły powiązane: |
|